onsdag 23 februari 2011

Sjukstuga XL

Här har det inte blivit många inlägg på sistone ;-) Anledningen är att vi här har haft sjukstuga nästan i non stopp sen 6:e februari... Zack fick hög feber på förmiddagen den söndagen han skulle ha sitt barnkalas :-( han var så ledsen när vi var tvungna att ställa in, men han orkade inte ens stå upp i 3 minuter, så det var inte mycket annat att göra... Ett par dagar senare fick han prickar på händerna, det visade sig att han fått schalakansfeber, så det blev en 10 dagars kur med penicilin och hemma från skolan hela den veckan.

Måndagen den 14:e var han tillbaka i skolan igen och vi på jobbet, men mycket mer än så blev det inte, för på tisdagförmiddagen ringer de från dagis att Klara har feber, så det var bara för Johan att köra hem. Hon hade lite feber och var mycket förkyld. På tisdagen har hon ganska jobbigt med sin andning och på kvällen är det väldigt jobbigt och vi inhalerar adrenalin ett par gånger, men det hjälper bara för stunden. Vi hade kvar en "dos" betapred (cortison) hemma, så vi ger henne det och avvaktar hemma några timmar, det hjälper, så vi behöver inte ringa 112 denna gång.

På torsdagen var Klara feberfri och jag var överlycklig och planerade genast allt vi skulle göra på fredagen då jag var ledig, men jag om någon borde ha lärt mig att man inte skall planera något.... På fredagen när Klara vaknar är hon brännhet och har över 39 graders feber... På kvällen ringer Dr Stenström från Lund och vill diskutera en sak med oss och Johan berättar att hon är sjuk och febrig, hon tycker då att vi skall åka in och ta ett CRP på helgen. När det är dax för Zack att gå och lägga sig på fredags kvällen mår han inte alls bra och det visar sig att han oxå har feber. Så lördagen spenderar vi på barnakuten med båda barnen. Det visar sig att Zacks streptokock bakterier inte försvunnit med den penicilinen han tagit, utan det har kommit tillbaka och nu har även Klara fått dessa baciller. Så en ny 10 dagars kur för Zack och en för Klara och sen återbesök på akuten om ett par veckor för att se så att allt är borta.

Jag och Johan blev oxå beordrade att gå och kolla om vi var smittade, så det gjorde vi i måndags morse, men våra halsprov var negativa och det var ju positivt ;-) Sen fick jag vara hemma med Zack och Johan fick vaba med Klara som skulle på systemetriundersökning på Universitetssjukhuset i Malmö. Svar på den kommer när Dr Stenström granskat undersökningen.

Tyvärr har febern inte släppt sitt grepp om Zack, han har inte så mycket 37,7-38,1, men det är ju feber... Så igår kontaktade vi vårdcentralen för att kolla om det kan vara så att vi fått fel penicilin igen, men de tror att han tyvärr åkt på något förkylnings virus oxå :-(

Det är ju sportlov denna vecka, men det har han inte så mycket glädje av, stackaren.. Igår tyckte jag att han kunde följa med ut o gå runt kvarteret när vi ätit lunch, men då var han helt kass, så han fick ligga hemma o vila när jag, Klara o Rut tog en snabb runda. Idag har vi dock kunnat vara ute en liten stund i trädgården allihopa, gungat och kört kick board :-) och nu när han gick och lade sig var tempen nere på 37,5, hoppas det håller sig så nu!!





Imorgon skall jag jobba, lär väl få gå runt och presentera mig för det är ju ett tag sen jag var där ;-)

Ciao!
Therése

PS Ni som inte skänkt pengar till barnhjärte insamlingen, det är inte försent än!! Och till ER som har skänkt vill jag bara säga 1000-TACK!!! Varenda liten krona räknas!

2 kommentarer: